/ Blog /

Responsywna strona WWW, czyli kilkuletni standard

Czasy, gdy do przeglądania internetu używane były wyłącznie komputery stacjonarne i laptopy dawno minęły. Już kilkanaście milionów osób w naszym kraju korzysta z mobilnego internetu, a ich liczba wciąż rośnie. Dlatego też nieodzowne jest obecnie tworzenie stron internetowych w taki sposób, żeby wyświetlały się poprawnie na każdym urządzeniu, czy to będzie komputer z dużym monitorem czy niewielki smartfon. Jednym ze sposobów na zapewnienie tego jest responsywność, technologia która staje się standardem przy projektowaniu serwisów www.

Na czym polega responsywność strony internetowej?

Tradycyjne strony internetowe projektowane są do większych rozdzielności, niejednokrotnie wynoszących powyżej 1000 pixeli. Na niewielkim ekranie smartfona czy tabletu stają się one po prostu nieczytelne. Litery i zdjęcia są małe i rozmazane, zawartość jest ucięta a o jakiejkolwiek nawigacji nie ma nawet mowy. Z takich stron użytkownicy uciekają szybciej niż się na nich pojawią, a przecież chodzi o to, żeby ich zatrzymać a nie straszyć. I tu właśnie z pomocą przychodzi responsywność, czyli technologia pozwalająca na projektowanie stron internetowych w taki sposób, żeby bez względu na rodzaj urządzenia i szerokość ekranu wyglądały one poprawnie. Wykorzystuje się w tym celu podział zawartości na bloki, których wzajemne położenie oraz wielkość automatycznie są dopasowywane do rozdzielczości. Dzięki temu żadne informacje nie giną, zawartość jest czytelna, łatwa do nawigowania, i przede wszystkim dobrze się prezentuje. Tak naprawdę jest to zawsze ta sama strona, tylko inaczej wyświetlana na różnych urządzeniach.

 

(rozpoznanie i dostosowanie do wielkości urządzenia – Responsive Web Design)

Czym różni się strona responsywna od mobilnej?

Przed rozpowszechnieniem się stron responsywnych popularne były tak zwane strony mobilne. Dzisiaj te pojęcia często są stosowane zamiennie, ale w rzeczywistości są to dwie zupełnie różne technologie. Strony mobilne projektuje się specjalnie pod smartfony i tablety, działają one pod innym adresem i często mają zupełnie inną treść. Są to po prostu niezależne serwisy, z tym że wyświetlane na określonej grupie urządzeń. Natomiast responsywność pozwala na dowolne układanie treści, ale cały czas pozostaje to ten sam serwis, który można otworzyć zarówno na telefonie jak i komputerze stacjonarnym. Technologia RWD pozwala na dokładne określenie, które z elementów będą widoczne na poszczególnych typach urządzeń, i na przykład ukrycie tych, które mogą bardziej przeszkadzać niż pomagać. Strony mobilne często są też znacznie uboższe, z ograniczonymi rozwiązaniami i grafiką, gdyż liczy się przede wszystkim niski transfer danych. Obecnie technologia ta jest coraz rzadziej wybierana, po pierwsze ze względu na coraz większe możliwości responsywności jak również koszty związane z utrzymywaniem dwóch niezależnych bytów.

 

(z dedykowanych stron na urządzenia mobilne korzysta jeszcze m.in. Warszawskie ZTM)

 

Zalety stron responsywnych

Poza samym stwierdzeniem, że stronę responsywną należy posiadać, to warto wymienić najważniejsze zalety takiego rozwiązania. Przede wszystkim plusem jest wspominana już niezależność od urządzenia i poprawne wyświetlanie zawartości na każdej wielkości ekranu. To z kolei ma przełożenie na wygląd i czytelność tego, co się znajduje w serwisie, i zapewni, że użytkownicy nie będą od razu uciekali przestraszeni wyglądem. Z ważnych aspektów należy też wymienić kwestie techniczne. Dzięki temu, że jest to jeden serwis i jeden adres, to znacznie łatwiej się nim zarządza. Najczęściej używany będzie do tego jeden panel, czyli wszystkie zmiany i modyfikacje będą wprowadzane tylko raz. Do tego strona będzie widoczna pod jednym adresem, więc ułatwi to wszystkie sprawy związane z marketingiem internetowym, przede wszystkim pozycjonowaniem. Zresztą Google już jakiś czas temu oznajmiło, że serwisy wykonane w technologii RDW będą miały spory bonus przy ustalaniu pozycji, więc trzymanie się tych wytycznych na pewno poprawi wyniki wyszukiwania. Jeżeli ktoś rozważa wybór pomiędzy stroną mobilną a responsywną, to należy jeszcze uwzględnić kwestię kosztów. W tym przypadku strona RWD wypada znacznie lepiej, gdyż utrzymanie wersji mobilnej jest znacznie droższym rozwiązaniem.

Strona responsywna - konieczność?

W chwili, gdy ilość odsłon, które generują użytkownicy urządzeń mobilnych rośnie w wykładniczym tempie, można bez obaw stwierdzić, że posiadanie strony responsywnej jest dzisiaj koniecznością. Przede wszystkim przez jej brak nie będzie się tracić klientów, którzy korzystają ze smartfonów czy tabletów. Jeśli statystycznie tylko połowa z nich będzie korzystała z wyżej wymienionych sprzętów, to ta połowa przy tradycyjnej stronie jest praktycznie stracona, a mało która firma może sobie na coś takiego pozwolić. Kolejna sprawa to pozycjonowanie. Było już wspominane o wytycznych Google w tym zakresie, a oznacza to tyle, że serwisy w wersji nieprzystosowanej do mobilności mają już na starcie znacznie gorzej, a osiągnięcie wysokich pozycji to zwiększone koszty i dłuższy czas oczekiwania. Nie można też zapominać o kwestiach wizerunkowych. Klienci widząc, że wszystko jest tak jak być powinno nabierają do takiej firmy zaufania i zdecydowanie chętniej korzystają z jej oferty.

Jak zmienić swoją starą stronę?

Przede wszystkim należy zacząć od sprawdzenia, czy strona spełnia warunki dotyczące responsywności. Można to zrobić na kilka sposobów. Najprostszym z nich jest stopniowe zmniejszanie okna przeglądarki na komputerze stacjonarnym czy laptopie i obserwowanie, co się dzieje. Strony nieresponsywne będą ucinane, a do obejrzenia ich całości konieczne będzie użycie paska przewijania. Można też skorzystać z wielu dostępnych w internecie narzędzi, które po wpisaniu adresu zwrócą informację o stanie danego serwisu. Jeśli ktoś już wie, że jego strona responsywna nie jest, to powinien jak najszybciej zastanowić się nad zmianą. W wielu przypadkach wystarczy jedynie modyfikacja obecnego szablonu, żeby sprawę rozwiązać. Ale niekiedy znacznie lepsze rozwiązanie to zupełnie nowa szata graficzna, jednocześnie może to być okazja do odświeżenia swojej strony i dostosowania jej do obecnie panujących trendów.

 

Post na bazie artykułu ze strony kusnierczak.pl